میزان تولید مــصـالـح سـاخـتـمـانـی غـیـراسـتـانـدارد

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که 30 درصد مصالح ساختمانی به روش غیر استاندارد تولید می‌شوند، گفت: تا سال 1404 میزان صنعتی‌سازی در کشور باید به 40 درصد برسد که اکنون از مرز 30 درصد گذشته‌ است.

دکتر محمود فاطمی عقدا‌ - رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن- اظهار کرد: مساله‌ی استاندارد‌سازی مصالح از سال 84 آغاز شده است و 88 پایان مهلت واحد‌های تولید مصالح غیر استاندارد برای استاندارد‌سازی بوده است. وی ادامه داد: اکنون با هماهنگی‌هایی که با نظام مهندسی، وزارت بازرگانی و موسسه‌ی استاندارد انجام شده است، به‌طور جدی تقاضای برخورد با تولید‌کنندگان، توزیع‌کنندگان و مصرف‌کنندگان مصالح ساختمانی غیراستاندارد را داریم در این راستا روند بهبود مناسب بوده است، اما لازم است این امر به صورت جدی تداوم یابد و اجازه تولید مصالح ساختمانی غیراستاندارد در کشور داده نشود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که سرجمع حدود 30 درصد از مصالح تولیدی غیراستاندارد است، خاطرنشان کرد: بخشی از مصالح غیر استاندارد مربوط به بلوک‌های پلی استایلین و بخشی مربوط به بتن‌های آماده است اما در مقابل فولاد و سیمان که دو جزء اصلی ساخت‌وساز هستند تقریبا به صورت 100 درصد استاندارد تولید می‌شوند.

فاطمی عقدا گفت: بنا بوده که تولید مصالح غیراستاندارد نداشته باشیم و این امر به عهده‌ی وزارت صنایع و معادن است که مجوز مصالح غیراستاندار را ندهد. وی با اشاره به این‌که موسسه استاندارد به استاندارد‌سازی مصالح کمک می‌کند و این وظیفه‌ را خوب انجام داده است، تصریح کرد: وظیفه‌ وزارت بازرگانی نیز جلوگیری از ورود مصالح غیراستاندارد به بازار است که با همکاری سازمان تعزیرات در این زمینه به خوبی عمل کرده‌است.

رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن اظهار کرد: نظام مهندسی و مسکن و شهرسازی نباید اجازه دهند که این مصالح در کارگاه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد به عبارت دیگرنبض کار و گلوگاه نظام مهندسی است و مهندسان ناظر نباید اجازه ورود و به کارگیری مصالح غیراستاندارد را بدهند. وی با تاکید بر این‌که اگر نظام مهندسی محکم بایستد، جلوی تولید مصالح غیراستاندارد گرفته می‌شود، تصریح کرد: مصالح غیراستاندارد توسط واحد‌هایی تولید می‌شود که پیش از اجرای این طرح و بدون مجوز ایجاد شدند و اکنون مطمئن هستیم که وزارت صنایع و معادن مجوز ایجاد واحد‌های تولید مصالح غیراستاندارد را نمی‌دهد.

فاطمی عقدا به نقش مردم اشاره و اظهار کرد: سازندگان نباید اجازه دهند مصالح غیراستاندارد به کار گرفته شود. وی گفت: دست‌اندرکاران و مردم می‌توانند به سایت مرکز تحقیقات به آدرس www.BHRC.IR و موسسه استاندارد مراجعه و لیست شرکت‌ها و واحد‌های تولید مصالح استاندارد و دارای گواهینامه‌ی فنی مرکز و نشان استاندارد را ملاحظه کنند و بدانند کمک مردم در این راستا بسیار موثر است.

وی اظهار کرد: طبق آماری که از کل کشور داریم میزان صنعتی‌سازی به 30 درصد رسیده است و توسعه واحد‌های تولید قطعات و سیستم‌های ساختمانی رو به افزایش است. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تا سال 1404 میزان صنعتی‌سازی در کشور باید به 40 درصد برسد که اکنون از مرز 30 درصد گذشته‌ است. فاطمی عقدا با اشاره به این‌که 30 درصد صنعتی‌سازی فقط مختص به طرح مسکن مهر نیست و کلیه‌ی ساخت‌وسازها را در بر می‌گیرد، گفت:در بعد مصالح به ویژه مصالحی که قابلیت جایگزینی با آجر را دارند رشد بسیار سریع بوده است.

فاطمی‌ عقدا با اشاره به این‌که رویکرد واحد‌های تولید مصالح جدید بسیار خوب بوده است، اضافه کرد: پس از هدفمند‌سازی یارانه‌ها جایگزینی پنجره‌ها با شیشه دو جداره، که در دستور کار مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن هم بود، بسیار خوب پیش رفت، به‌طوری که تولید کننده‌ها به خوبی وارد این بخش شده و طرح‌های خوبی را پیشنهاد داده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که تولید مصالح ساختمانی در کشور با رویکرد کاهش مصرف انرژی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: توسعه‌ی واحد‌های تولید مصالح و اجزای ساختمانی در دست انجام است. وی یکی از مولفه‌های مهم را تولید مصالحی دانست که عایق حرارت باشند و گفت: درخواست گواهینامه فنی از مرکز برای تولید این محصولات روبه افزایش است و این نشانگر توجه به کاهش مصرف انرژی در کشور است که نتیجه‌ی مستقیم طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها است.

فاطمی عقدا افزود: ساخت واحد‌های مسکونی به شیوه‌ی صنعتی از سال 84 در روستاها آغاز شد و پیش از آن هم بنیاد به طور محدود نوسازی و بازسازی با این شیوه را انجام می‌داد. معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان این‌که برخی روستاها طی سالیان اخیر بر اثر حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله تخریب شدند، ادامه داد: این عامل نیز در پیش افتادن روستاها در نوسازی و بهسازی نسبت به مناطق شهری موثر بوده است. به گفته او میزان خطر‌پذیری روستاها کاهش یافته است.

۱۸ تیر ۱۳۹۰ ۱۶:۱۳
www.shasa.ir |
اشتراک در