تفکیک مسکن از وزارت شهرسازی

 پس از ادغام وزارت مسکن و راه و تشکیل وزارت راه و شهرسازی، وظیفه ساخت مسکن را بخش خصوصی انجام می دهد و دولت تنها وظیفه حاکمیتی در خصوص شهرسازی را برعهده دارد.

به گزارش خبرنگار مهر تشکیل وزارت راه و شهرسازی پس از گمانه زنی های بسیار در مجلس به تصویب و به تائید شوریات نگهبان رسید تا علی نیکزاد به عنوان اولین وزیر این وزارتخانه وسیع، شروع به کار کند اما موضوعی که دراین میان مطرح شده بود، گستردگی این حوزه و امکان واگذاری برخی از وظایف این وزارتخانه به دیگر وزارتخانه ها و یا دیگر نهادها بود.

یکی از وظایف وزارت مسکن و شهرسازی سابق ساخت مسکن و شهرسازی بود که البته در وزارتخانه جدید نام مسکن از آن حذف شد، این درحالی است که در سالهای گذشته طرح مسکن مهر اصلی ترین و شاید تنها ترین وظیفه ای بود که وزارت مسکن سابق بر آن تمرکز داشت.

اما با تشکیل وزارت راه و شهرسازی، بخش مسکن از این وزارتخانه جدا شده و به بخش خصوصی واگذار می شود تا این بخش وظیفه ساخت مسکن در کشور را برعهده بگیرد و وزارت راه و شهرسازی تنها به شهرسازی و ظایف حاکمیتی بپردازد.

البته در گذشته هم بیش از 97 درصد از ساخت مسکن از سوی بخش خصوصی انجام می گرفت اما در طرح جدید این امکان به بخش خصوصی داده شده است تا تمامی ساخت و سازها را بر عهده بگیرد و عملا این بخش وظیفه تامین مسکن در کشور را داشته باشد.

با واگذاری این وظیفه به بخش خصوصی، دولت فقط وظیفه حاکمیتی دارد و شهرسازی را انجام می دهد اما ساخت مسکن در شهرهای جدید هم برعهده بخش خصوصی است.

انبوه سازان در انتظار مصوبه دولت 

در این رابطه رئیس کانون سراسری انبوه سازان در گفتگو با مهر در مورد این موضوع، گفت: باتوجه به اینکه وزارت مسکن به راه و شهرسازی تبدیل شده است دولت باید ساخت مسکن را کنار بگذارد و به امور دیگری بپردازد.

ایرج رهبر بااشاره به اینکه در وزارتخانه جدید اصالت مسکن از وظایف راه و شهرسازی جدا افتاده است، بیان کرد: انبوه سازان مذاکراتی را با دولت انجام داده اند تا ساخت مسکن به طور کامل به بخش خصوصی واگذار شود.

وی افزود: مذاکراتی در این باره انجام شده است که پس از تدوین دستورالعملها و نقشه راه به بخش خصوصی ابلاغ میشود و پس از آن بطور رسمی ساخت و ساز را بخش خصوصی برعهده می گیرد.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان باتاکید بر توان بخش خصوصی برای اجرای پروژه های بزرگ، گفت: تاکنون هم اغلب ساخت و سازها از سوی بخش خصوصی انجام شده است و دولت بخش کوچکی از ساخت و ساز را برعهده داشت بنابراین با ابلاغ این مصوبه، بخش خصوصی می تواند تمامی وظیفه ساخت مسکن را برعهده بگیرد.

۱۴ تیر ۱۳۹۰ ۱۰:۳۷
خبرگزاری مهر |
اشتراک در