تولید رنگهای دوستدار طبیعت برای ساختمان

 
محققان کشور با استفاده از نانو کامپوزیت سیلیکا رنگهای ساختمانی دوستدار محیط زیستی را تولید کردند که ضد اشعه ماورا بنفش و عایق حرارتی است و مانع رشد باکتری و قارچ می شود.


 

علی بیگدلی – مجری طرح در این باره توضیح داد: با کمک فناوری نانو رنگهای عایقی آنتی باکتریالی را تولید کردیم که قابل شستشو و عایق رطوبتی و حرارتی هستند. وی با بیان اینکه در این نانو عایق ها از نانو کامپوزیت سیلیکا استفاده شده است، اظهار داشت: این رنگ حاوی رزین آکریلیک پایه آب است و از آنجایی که نیاز به حلال های شیمیایی ندارد در رده رنگهای دوستدار طبیعت قرار می گیرند.

بیگدلی با تاکید بر اینکه این رنگها مقاوم در برابر خوردگی و رشد کپک و قارچ هستند، ادامه داد: این رنگ از نوع رنگهای ساختمانی است که می توان برای عایق کاری دیوارها، سقف، زیر شیروانی، تاسیسات ساختمان، کانال های تهویه هوا، قاب فلزی پنجره ها، کانکس و کانتینر به کار برد. مجری طرح یادآور شد: این عایقها را می توان بر روی سطوح مختلف چون چوب، استیل، آلومینیوم، مس، سیمان و فایبر گلاس مورد استفاده قرار داد.

این پژوهشگر، به بیان مزایای رنگهای نانو عایق پرداخت و خاطر نشان کرد: استفاده از رنگ نانو عایق در ساختمان می تواند تا 40 درصد موجب کاهش هزینه های سیستم های گرمایشی و سرمایشی شود ضمن آنکه افزایش عمر تاسیسات ساختمان را به همراه دارد.

بیگدلی با بیان اینکه این رنگ قابل استفاده در نمای بیرونی و بام ساختمانها به دلیل مقاومت بسیار بالا در شرایط جوی مختلف است، اضافه کرد: این نوع رنگها ضد اشعه UV خورشید و از 10 تا 50 درجه سانتیگراد قابل اعمال بر روی سطوح هستند. وی ضد نم و رطوبت، آب گریز، مقاوم در برابر نفوذ باران و رطوبت محیط را از دیگر مزایای این عایق ها نام برد.

۱۴ تیر ۱۳۹۰ ۱۰:۳۰
www.shasa.ir |
اشتراک در