اجرای طرح جدید مسکن در چند نقطه کشور

رئیس جمهور با بیان اینکه طرح مسکن مهر تنها یک تمرین و نرمش بود، تأکید کرد که تا پایان سال در 15 نقطه کشور طرح جدید مسکن راه‌اندازی می‌شود.


 

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور در مراسم تجلیل از تعاونی‌های برگزیده مسکن مهر درخصوص بحث تعاون گفت: تعاون یعنی همکاری متقابل. اگر به نقطه‌ای برسیم که همه ملت‌ما نسبت به یکدیگر هم احساس مشترک داشته باشند و هم همکاری متقابل، آن‌وقت کشور ما با سرعت نور به جلو رفته و مشکلی باقی نمی‌ماند. وی با بیان اینکه وقتی ملت 75 میلیونی ایران با هم باشند، توانشان معادل توان عالم هستی است، اظهار داشت: فرهنگ و روحیه تعاون پایه جهش‌های بزرگ در یک ملت است که باید آن را تقویت و حفظ‌ کنیم. گرچه وزارت تعاون نشانه و علامتی از این موضوع بود اما معنای ادغام آن با چند وزارتخانه دیگر این نیست که تقویت روحیه تعاون و گسترش کار تعاون دچار خلل یا توقف می‌شود.

رئیس جمهور همچنین ریشه تعاون را در فرهنگ و آرمان‌های ملت‌مان دانست و تصریح کرد: همه آرزوهای فردی و اجتماعی بزرگ ما در سایه همکاری و تعاون قابل تحقق و دسترسی است. احمدی‌نژاد با تاکید بر گسترش بیش از پیش روحیه تعاون در کشور یادآور شد: تعاون بستری را ایجاد می‌کند تا توانمندی افراد به شکوفایی برسد بنابراین باید تعاون را در کشور ادامه دهیم. وی در خصوص بحث مسکن افزود: شاهد بودیم که تلفیق تعاون و مسکن موجب بروز اتفاقات بزرگی شد. روزی بود که وقتی مسکن مهر را مطرح کردیم عده‌ای تحقق آن را باور نداشتند در حالی که با تلاش دست اندرکاران این طرح دیدیم که می‌شود در کشورمان کارهای بزرگی را انجام داد.

رئیس جمهور تاکید کرد: زمانی که به نیروی عظیم مردم اتکا کردیم و هزاران مجموعه انسانی دلسوز و توانمند شروع به کار کردند دیدیم که انجام کارهای بزرگ شدنی است و شد. البته نه اینکه این مشکل (مسکن) به طور کامل حل شد. ولی با این کار (اجرای مسکن مهر) در مسیر افتادیم که امیدواریم این مشکل به طور کامل حل شود. احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه هر مکانی که انسان‌های مؤمن و دلسوز در هر بخش دست به دست هم دهند انقلابی رخ می‌دهد، کارهای انجام شده مسکن مهر را یک انقلاب توصیف کرد.

"در هدفمند کردن یارانه‌ها نیز ملت دست به دست هم دادند و روحیه تعاون آمد یک انقلابی رخ داد و تحلیلگران هنوز مبهوتند هرچند برخی‌ها هنوز در داخل منتظرند مشکلی ایجاد شود تا این طرح متوقف شود. در حالی که افراد منصفی بودند که گفتند ملت ایران در هدفمند کردن یارانه‌ها کار بزرگی انجام داد ". وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره بر لزوم آغاز طرح جدیدی در حل مشکل مسکن اظهار داشت: طرح مسکن مهر یک تمرین و نرمشی بود برای اینکه بتوانیم آن کار بزرگ را انجام دهیم.

رئیس جمهور با طرح چندین سؤال همچون: "چرا قیمت مسکن گران است، چرا یک فرد باید عمر خود را پیش‌فروش کند تا بتواند در یک آپارتمان 70-80 متری زندگی کند، آیا این از الزامات اجتماعی و فرهنگی ما است؟ "، ‌پرسید: آیا این نحوه زندگی یک الگوی محتوم است و کسی نمی‌تواند از آن عبور کند؟ وی ادامه داد: آیا شیوه بهتری برای زندگی نیست؟
باید گفت این مشکل به نوع طراحی ضوابط شهری، مدیریت شهری برمی‌گردد نه اینکه فرد خاص یا شهرداری مقصر باشد. بلکه اتفاقی است که در طول 70 سال رخ داده است که باید آن را تغییر دهیم.

احمدی‌نژاد با اشاره به مشکل حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ اظهار داشت: با کشیدن یک خط دور شهر و ایجاد محدوده برای شهر به دنبال کاهش هزینه شهری هستند در حالی که با اعمال این موضوع هرچند هزینه شهری کاهش نمی‌یابد، بلکه شاهدیم که در اکثر شهرهای بزرگ حاشیه‌نشینی ایجاد شده که این موضوع خود موجب افزایش هزینه‌ها است. وی با بیان اینکه: "در دنیا شهری به گرانی تهران نه در خورد و خوراک بلکه سایر هزینه‌های شهری سراغ نداریم "، تاکید کرد: با این مدیریت شهری هم هزینه‌های مدیریت بالا رفت و هم شاهدیم که آسایش مردم بیشتر نشده است.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه با شهرسازی که انجام شد، همه باغ‌های تهران از بین رفت، تصریح کرد: طرحی که از چندین سال قبل و یا شاید قبل از انقلاب تهیه شده ایجاد 200 هزار هکتار فضای سبز است. در حالی که حداکثر در هر سال می‌شود 2 هزار هکتار درختکاری کرد و با این اوصاف ایجاد 200 هزار هکتار فضای سبز صد سال به طول می‌انجامد که مطمئنا پس از صد سال جمعیت نیز اضافه شده است. بنابراین برای حل این مشکل چاره‌ای دیگر باید اندیشید.

احمدی‌نژاد هنر دولت در حل مشکل مسکن را بی‌ارزش کردن زمین عنوان و خاطرنشان کرد: اگر قیمت زمین را به صفر برسانیم شاهد خواهیم بود منابع بسیاری آزاد می‌شوند. وی به وسعت خاک ایران اشاره و تاکید کرد: اگر در حل مشکل مسکن و ایجاد فضای سبز از نیروی مردمی کمک بگیریم می‌توانیم هم زمین را به باغ تبدیل کرده و مسکن نیز درست کنیم. که با طرح جدید و مدرن شهرسازی می‌توانیم زمین را به خود مردم اجاره دهیم و از آنها بخواهیم هم برای خود خانه درست کنند و هم فضای سبز ایجاد کند.

رئیس جمهور در همین زمینه یادآور شد: اگر به هر خانواده ایرانی هزار متر زمین بدهیم بسته به اینکه این زمین کجا باشد؛، می‌توانیم اجاره را کم و زیاد کنیم و در نتیجه کلا دومیلیون هکتار زمین به مردم واگذار می‌شود که می‌توانیم از مردم بخواهیم در این هزار متر زمین صدمترش را خانه احداث کنند و در بقیه زمین فضای سبز درست کنند که با این کار هم مشکل مسکن مردم حل می‌شود و هم فضای سبز و در نتیجه مردم نیز آسایش بیشتری پیدا می‌کنند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه می‌شود به مدل دیگری زندگی کرد،‌ گفت: روحیه فردی که در آپارتمان زندگی می‌کند و با ترافیک نیز مواجه است با فردی که در ویلا زندگی می‌کند مقایسه کنیم کیفیت چقدر فرق می‌کند. وی با اشاره به اینکه: "می‌شود زندگی ارزان‌تر و بهتر داشته باشیم "، ابراز داشت: همه تعاونی‌ها، وزارت مسکن و دست‌اندرکاران بحث مسکن آماده باشند چرا که در شهرهای ما باید نهضت واقعی رخ دهد. چرا که ما ملتی هستیم که پول داریم و باید از آن استفاده خوبی کنیم. رئیس جمهور تاکید کرد: باید فکرها را از قالبی که دیگران ساخته‌اند آزاد کنیم چرا که هیچ قالبی نمی‌تواند پاسخگوی روح بزرگ انسان باشد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه: "هرچه قالب‌ها را بشکنیم می‌توانیم به الگوی متعالی‌تری دست پیدا کنیم "، اظهار داشت: در بحث مسکن باید نهضت واقعی رخ دهد. وی با اشاره به برنامه‌های دولت در حل مشکل مسکن اظهار داشت: 20 میلیون خانواده ایرانی داریم که سالیانه حدود یک میلیون به آن اضافه می شود. اگر بگوییم به خانواده‌هایی که جدید هستند زمین می‌دهیم بعد از 2 سال 2 میلیون هکتار زمین زیر فضای سبز می‌رود و این خانواده‌ها نیز خانه‌دار شده‌اند و در نتیجه انقلاب عظیمی در کشور رخ می‌دهد.

رئیس جمهور گفت: تا پایان سال تلاش می‌کنیم در 10 یا 15 نقطه کشور این طرح جدید مسکن را راه بیندازیم. احمدی‌نژاد در قسمت پایانی سخنان خود گفت: متاسفانه در کشور ما افرادی هستند که از شرایط غیرعالمانه و غیرعادلانه بهره می‌برند. که اگر طرح‌های اساسی و عادلانه ارائه شود آنها متضرر می‌شوند. بنابراین باید طراحی‌ها و مدیریت کشور را به سمتی ببریم که زمینه عمل این گونه افراد سودجو از بین برود تا مردم نیز راحت‌تر بتوانند زندگی کنند.

۱۳ تیر ۱۳۹۰ ۱۲:۰۱
www.shasa.ir |
اشتراک در