مصرف انرژی معیار جدید قیمت‌گذاری مسکن

 
با مشارکت 3 دستگاه دولتی به زودی برای تمامی ساختمانها شناسنامه و برچسب مصرف انرژی صادر می‌شود که نوع درجه مصرف انرژی تغییرات جدیدی در قیمت‌گذاری ساختمانهای جدید و موجود در بازار مسکن به وجود خواهد آورد.


 

در حال حاضر به طور متوسط سالانه 300 میلیون معادل بشکه نفت خام و به ارزش تقریبی 24 میلیارد دلار انرژی در سه بخش ساختمان، حمل و نقل و صنایع اتلاف می شود که در صورت تدوین استاندارد و اجرای آنها حتی تا سقف 430 میلیون بشکه معادل نفت خام در سال پتانسیل صرفه جویی مصرف انرژی در سطح کشور وجود دارد. هم اکنون مطابق با آمارهای رسمی وزارت نفت 40 درصد انرژی مصرفی کشور در ساختمانها مورد استفاده قرار می گیرد که در برنامه سوم و چهارم توسعه دولت به منظور سامان دهی مصرف انرژی در این بخش، مبحث 19 مققرات ملی ساختمان را تدوین و ابلاغ کرد.

بر این اساس پیش بینی می شود با اجرای راهکارهای بهینه سازی در ساختمانهای موجود سالانه 202 میلیون بشکه معادل نفت خام به ارزش 14.1 میلیارد دلار و اجرای مبحث 19 در ساخت و سازهای جدید 8.9 میلیون بشکه معادل نفت خام به ارزش 0.63 میلیارد صرفه جویی حاصل شود. در مجموع با اعمال راهکارهای بهینه سازی در ساختمان، ساخت و سازهای جدید تا مرز 211 میلیون بشکه معادل نفت خام به ارزش 14.73 میلیارد دلار در طول سال پتانسیل صرفه جویی در این بخش وجود دارد.

از سوی دیگر، با وجود اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و اصلاح قیمت حاملهای انرژی، در شرایط فعلی رشد و اتلاف مصرف انرژی در ساختمانها با استانداردهای ملی و بین المللی فاصله دارد به طوری که در حال حاضر در هر متر مربع حدود 310 کیلو وات ساعت انرژی مصرف می شود که حدود سه برابر استاندارد اتحادیه اروپا است. این در حالی است که هم اکنون در کشورهای سردسیر عضو اتحادیه اروپا در هر متر مربع 60 کیلووات انرژی مصرف می شود و قرار است به زودی با اجرای طرحهای جدید بهینه سازی این مصرف به 25 کیلووات در متر مربع کاهش یابد.

جزئیات صدور شناسنامه انرژی برای ساختمانها

عباس کاظمی با بیان اینکه در حال حاضر با مشارکت وزارت نفت، مسکن و شهرسازی و امور زیربنایی، نیرو و شهرداری تدوین برچسب انرژی ساختمانها در مراحل پایانی قرار گرفته است، گفت: پیش بینی می شود تدوین این برچسب انرژی تا نیمه دوم امسال به پایان برسد و از سال آینده برای اجرا به طور رسمی ابلاغ شود. مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با تاکید بر اینکه هدف از تدوین برچسب انرژی مدیریت مصرف حاملهای مختلف انرژی به ویژه در ساخت و سازهای جدید است، تصریح کرد: بر این اساس ساختمان‌های موجود و جدید بنابر میزان هدرروی انرژی رتبه‌بندی و برچسب انرژی دریافت می‌کنند.

این مقام مسئول با اعلام اینکه مطابق با این استاندارد و شناسنامه جدید خریداران و مستأجران ساختمان‌ها مطابق با میزان مصرف انرژی، ساختمان مورد نظر خود را انتخاب می کنند، اظهار داشت: مطابق با این برچسب انرژی باید تمامی ساخت و سازها مطابق با مصالح استاندارد همچون عایقهای حرارتی، پنجره های دوجداره، موتورخانه هوشمند و شیرهای ترموستاتیکی انجام شود. کاظمی در ادامه با یادآوری اینکه با تدوین و اجرای برچسب انرژی تمامی ساختمانهای کشور به نوعی درجه بندی و رتبه بندی می شوند، تاکید کرد: حتی قرار است این بر چسبها در اسناد مالکیت ساختمانها هم قید شود.

وی با بیان اینکه مطابق با لوازم خانگی، ساختمانها هم از برچسبهای انرژی A تا E برخوردار خواهند شد، تاکید کرد: در حال حاضر حتی یک ساختمان با درجه A و B مصرف انرژی هم در سطح کشور وجود ندارد. مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، خاطر نشان کرد: به طوری که اگر در ساختمانی با رعایت تمامی مقررات امکان مصرف کمتر از 100 کیلو وات ساعت در هر متر مکعب انرژی فراهم شود، امکان صدور درجه A یا B فراهم می شود.

۱۳ تیر ۱۳۹۰ ۱۱:۲۶
www.shasa.ir |
اشتراک در