ساخت آلیاژی برای ضدضربه کردن ساختمانها

 
دانشمندان ژاپنی آلیاژ انعطاف پذیری را ابداع کرده اند که می تواند پس از تغییر شکل، تحت درجه حرارتهای متفاوت به شکل اولیه خود بازگردد، ماده ای که ساختمانها را در برابر زلزله ضد ضربه می کند.


 

محققان ژاپنی امیدوارند به زودی بتوانند از این آلیاژ در ساخت ساختمانهای ضد لرزه ای استفاده کنند که در برابر لرزه های شدید ناشی از زلزله مقاومت بالایی از خود نشان دهند. دانشمندان با افزودن مقادیر کمی نیکل به آلیاژ آهنی دریافتند ماده جدید می تواند پس از تغییر شکل تحت حرارتی از منفی 196 درجه سلسیوس گرفته تا 240 درجه سلسیوس به شکل اولیه خود بازگردد.

محققان بخش علوم مواد دانشگاه توهوکو اعلام کردند این ماده جدید نسبت به دیگر آلیاژهای فوق انعطاف پذیری که تا کنون تولید شده اند، از انعطاف بالاتری برخوردار است، زیرا این الیاژها فراتر از محدوده منفی 20 تا 80 درجه سلسیوس توانایی بازگشت به حالت اولیه خود را ندارند. حساس نبودن آلیاژ جدید آهنی در برابر محدوده کوچکی از حرارت و همچنین کم هزینه بودن آن از برتری های آلیاژ جدید نسبت به آلیاژهای پیشین است. مواد اولیه این آلیاژ ارزان قیمت بوده و به این شکل امکان استفاده از آن در طیف گسترده ای از کاربردها وجود خواهد داشت.

برای مثال می توان از این آلیاژ در محیطهایی که به صورت ذاتی در معرض حرارت شدید قرار دارند از قبیل اتصالهای خودروها، هواپیماها و فضاپیماها استفاده کرد. همچنین این آلیاژ می تواند ساختمانها را نسبت به زلزله های شدید ضد ضربه و ضد ارتعاش کند.

۱۲ تیر ۱۳۹۰ ۱۶:۰۴
شبکه اطلاع رسانی ساختمان ایران |
اشتراک در