حفظ انرژی به جای اتلاف در ساختمان ها

در همایش اقتصاد انرژی در صنعت ساختمان بررسی می شود

روز 15 تیرماه سال جاری، همایشی با عنوان «اقتصاد انرژی در صنعت ساختمان» به میزبانی روزنامه دنیای اقتصاد و با حضور مسوولان دولتی، اساتید دانشگاه، سازمان ها و شرکت های فعال در حوزه انرژی و پژوهشگران و دانشجویان، در محل هتل اسپیناس تهران برگزار خواهد شد.
    این همایش که با محور بهینه سازی مصرف انرژی در صنعت ساختمان و ساختمان های دوستدار انرژی برگزار می شود درباره مسائل مختلف مصرف انرژی در سه حوزه طراحی، ساخت و بهره برداری(فرهنگ مصرف) به بحث و تبادل نظر خواهد پرداخت. مصرف انرژی در کشور ایران، فاصله بسیار زیادی با میانگین مصرف انرژی در سایر کشورها دارد و شاید دلیل اصلی آن عدم توجه به فرهنگ مصرف بهینه بوده است؛ چرا که انجام هر اقدامی نیازمند یک انگیزه مشخص است.
    در سال های گذشته، هدف اصلی دولت گسترش شبکه های گاز و شبکه های توزیع برق بوده است و بدین صورت انرژی به صورت یارانه ای (بخوانید رایگان) در دسترس عموم مردم ایران بوده است و این موضوع باعث از بین رفتن توجیه سرمایه گذاری در جهت بهینه سازی مصرف انرژی شده است، چرا که بازگشت سرمایه در حالی که قیمت حامل های انرژی بسیار پایین بوده است بسیار طولانی و در اکثر موارد از میانگین عمر ساختمان (20 تا 25 سال) بیشتر می شده است به همین دلیل مردم و سازندگان ساختمان ترجیح می دادند به جای عایق بندی ساختمان و استفاده از تجهیزات به روز با مصرف بیش از حد انرژی جبران هدر رفت آن را بکنند، اما در شرایط امروز و حذف یارانه های حامل های انرژی امکان جایگزینی سرمایه با انرژی فراهم است و افراد در صورت سرمایه گذاری در جهت حفظ منابع در دوره ای منطقی (بین 5 تا 7 سال) نهایتا بازگشت سرمایه را خواهند داشت، بنابراین حرکت به سمت بهینه سازی مصرف انرژی از طریق رشد دانش و فن آوری ساخت و سرمایه گذاری مطلوب اولیه منطقی و موجه شده است که در همایش اقتصاد انرژی در صنعت ساختمان به صورت مفصل به آن پرداخته خواهد شد.
    
    ایجاد انگیزه در کنار اجبار
    از طرف دیگر در این همایش پیرامون فرهنگ مصرف و نقش و تقابل دولت و مردم در تغییر فرهنگ از مصرف بالاتر از نرم جهانی به مصرف بهینه بحث و تبادل نظر خواهد شد. در حال حاضر با هدفمندی یارانه ها اجبار در تغییر بوجود آمده است و این موضوع به خودی خود انگیزه مناسبی برای افراد در کاهش انرژی است؛ اما لازم است دولت نقش بیشتری در آموزش و ایجاد مسیر مناسب در تغییر فرهنگ مصرف ایجاد کند.
    ما در کشورمان در تمامی شهرها، حدود 9 ماه از سال از نعمت نور خورشید بهره مند هستیم. اگر چند شهر شمالی کشور را حذف کنیم، این عدد از 9 ماه نیز بیشتر خواهد شد. ما در بسیاری از شهرهای ایران در زمستان آفتاب داریم. به همین دلیل انتظار می رود سهم مصرف انرژی خورشیدی در ایران بیشتر از رقم فعلی باشد. در همایش اقتصاد انرژی در صنعت ساختمان راهکارهای افزایش سهم انرژی های تجدید پذیر در صنعت خصوصا صنعت ساختمان بررسی خواهد شد که یکی از راهکار های مهم را می توان استفاده از شرکت های ESCO دانست.
    در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان، شرکت هایی با نام Energy Saving Company)ESCO) فعالیت می کنند. این شرکت ها خدماتی را مانند نصب کلکتورهای خورشیدی در پشت بام ها و یا تقویت سیستم عایق بندی ساختمان را انجام می دهند و هزینه سرمایه گذاری و سود خود را از محل کاهش هزینه های خانوار دریافت می کنند به این ترتیب که در سال حدود 50 درصد هزینه مصرف انرژی کاربر را کاهش می دهند و خودشان، معادل مبلغ 50 درصد را به مدت 5 سال دریافت می کنند و بعد از آن، تجهیزات در تملک صاحب ساختمان شده و در حقیقت سود درازمدت به او تعلق می گیرد. این اقدام، هم به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد و هم به اقتصاد تک تک خانوارها. نمی توان از عموم مردم انتظار داشت که به تنهایی، خود بهینه سازی مصرف انرژی را انجام دهند، باید اقدامات فرهنگی انجام شود.این مهم در صورتی انجام خواهد شد که دولت نیز حمایت و همکاری کند و امروزه نمی توان از عموم مردم انتظار داشت که به تنهایی، خود بهینه سازی مصرف انرژی را انجام دهند. باید اقدامات فرهنگی انجام شود، علاوه براین، بایستی زیرساخت های شهری نیز بهبود یابد.
    برای مثال، اگر در خیابان ها و کوچه های شهرهای ما، درختان و گیاهان وجود داشته باشند، خود می توانند 5 درصد به کاهش مصرف انرژی کمک کنند همچنین کمک به استقرار سیستم های بهینه و آموزش استفاده از انرژی های تجدیدپذیر نیز از وظایف دولت است. دولت باید مسکن را به عنوان کالایی که نیازمند استاندارد است معرفی کند. دولت باید با قانون گذاری درست استاندارد مسکن را طی یک دوره میان مدت اجباری کند تا نیاز نباشد مردم خصوصا اقشار آسیب پذیر به خاطر سود سازندگان ناچار به پرداخت هزینه بالای بهره برداری شوند، شاید این موضوع را بتوان مهم ترین کمک دولت پس از حذف یارانه های حامل های انرژی دانست در این صورت مردم نیز به سمت مسکن استاندارد حرکت می کنند.
 

۱۲ تیر ۱۳۹۰ ۰۹:۳۷
روزنامه دنیای اقتصاد |
اشتراک در