کولرهای آبی با نصف مصرف فعلی در راه بازار

مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی در گفت وگو با ایران خبر داد


هر ساله با رسیدن روزهای گرم فصل تابستان، موضوع مصرف بهینه انرژی برق نیز بیش از پیش خودنمایی می کند تا با فرهنگ سازی صحیح، صنعت برق کشور با مشکلات کمتری پیک مصرف را پشت سر بگذارد. در حال حاضر بخش خانگی در حدود یک سوم مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده است و در این میان سرمایش نیز از سهم بالایی در بخش خانگی برخوردار است. بر این اساس استفاده بهینه از وسایل سرمایشی می تواند نقش مهمی در کاهش پیک مصرفی برق داشته باشد. بنابر آخرین آمار ارائه شده هم اکنون بیش از 16میلیون دستگاه کولر آبی (عمدتاً با رتبه انرژی F) و 5/5میلیون کولر گازی در کشور وجود دارد که این رقم حدود 80درصد خانوارهای شهری و 40درصد خانوارهای روستایی را شامل می شود. با نگاهی به مصرف 14هزار مگاواتی کولرها در تابستان سال گذشته خواهیم دید که به هیچ وجه این بخش را نمی توان نادیده گرفت مضاف بر این که برآوردها نشان می دهد با رویه فعلی این اوج مصرف تا سال 95 به 20 هزار مگاوات خواهد رسید.
    بنابراین سازمان بهره وری انرژی (سابا) به منظور مدیریت بهینه مصرف انرژی برق وارد میدان شده است تا ضمن حفظ سقف مصرف کولرها در آینده حتی الامکان آن را کاهش دهد.
    در این ارتباط مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی در گفت وگو با خبرنگار ایران از تولید انبوه کولرهای آبی پربازده با رتبه انرژیA در کشور خبر داد.
    سعید مهذب ترابی افزود: این سازمان در راستای اهداف صنعت برق کشور، طرح حمایت از کولرهای آبی با رتبه انرژی بالارا در دستور کار خود قرار داده است و با تکیه بر تولیدکنندگان داخلی برای نخستین بار در کشور تولید کولر آبی با رتبهA
    در خط تولید قرار گرفت. به گفته وی مصرف برق در کولرهای با رتبهA
    در مقایسه با رتبهF تا 49 درصد کمتر است. وی اضافه کرد: در حال حاضر حدود 180هزار دستگاه کولر آبی برای ارتقای رتبه انرژی به صورت فنی و مالی توسط سازمان سابا حمایت می شود. گفتنی است باتوجه به این که تکنولوژی به کار رفته در کولرهای آبی موجود کشور متعلق به دهه 1340 است به دلیل کم بازده بودن طی سالیان اخیر استفاده از کولرهای گازی در کشور رشد بی سابقه ای پیدا کرده و این موضوع شبکه برق سراسری را نیز دچار مشکل کرده است. براساس گفته های مدیرعامل سابا، استفاده از کولر گازی بایستی با در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی و اقلیمی انجام شود چراکه کولرگازی برای استفاده در مناطق جنوبی کشور (به دلیل رطوبت بالا) مناسب است.
    
    مصرف کولر گازی خورشیدی 30 درصد کمتر است
    وی اظهار داشت: در حال حاضر مصرف کولرهای گازی چهار برابر کولرهای آبی است و باتوجه به پلکانی بودن تعرفه های برق، هزینه مصرفی خانوارها بشدت افزایش می یابد. مهذب ترابی ادامه داد: وزارت نیرو برای رضایت بیشتر مشترکین مناطق گرمسیر نرخ های مخفف برق را وضع کرده است که اگر از کولرهای گازی در مناطق دیگری استفاده شود نه تنها اثرگذاری لازم را ندارد بلکه بشدت هزینه ها را افزایش می دهد. وی همچنین با اشاره به مطالعه طرح توسعه کولرهای گازی برقی – خورشیدی گفت: استفاده از این گونه کولرها باعث صرفه جویی تا 30 درصدی مصرف برق خانوارها می شود. به گفته وی این طرح هم اکنون در دستور کار سابا قرار دارد و در آینده توسعه خواهد یافت. گفتنی است، ارتقای سطح انرژی کولرهای آبی از رتبه F به رتبه A ظرف سه سال از برنامه های صنعت برقی کشور است.
    
    ارتقای رتبه 600 هزار دستگاه یخچال فریزر
    مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی در پایان با اشاره به ارتقای رتبه انرژی سایر لوازم خانگی انرژی بر خاطرنشان کرد: به منظور ارتقای رتبه انرژی یخچال و یخچال فریزرها که سهم عمده ای در مصرف برق خانوارها دارند، طرح ارتقای رتبه یخچال ها در دستور کار قرار گرفت.
    وی افزود: بر این اساس حدود 600 هزار دستگاه یخچال فریزر و یخچال تولیدی به رتبه A و B ارتقا می یابند.

۱۱ تیر ۱۳۹۰ ۱۴:۰۴
روزنامه ایران |
اشتراک در