سمینار سنگ‌های تزیینی کرمان

رئیس انجمن توسعه صادرات سنگ‌های تزیینی استان کرمان گفت: سمینار سنگ‌های تزیینی و معدنی از طریق پانل‌های آموزشی برای بالا بردن راندمان معادن و کارخانجات فرآوری سنگ در کرمان برگزار می‌شود.

محمد موسوی در حاشیه جلسه شورای اداری استان کرمان اظهار داشت: ایران به علت اینکه در حال توسعه است، نمی‌تواند بر اقتصاد تک‌محصولی تکیه کند و باید اقتصاد خود را با تحولات جهانی هماهنگ کند.

وی افزود: با اصلاح ساختار صادراتی در متغیرهای رسمیت در صادرات، تمرکز در صادرات و هماهنگی صادراتی، رعایت سیستم‌های صادراتی و توجه به شاخص‌های توسعه صادرات می‌توان صادرات را افزایش داد، لذا مطالعه و تحقیق برای محصولاتی که مزیت نسبی دارند از جمله سنگ‌های تزیینی مورد نظر است.

رئیس انجمن توسعه صادرات سنگ‌های تزیینی استان کرمان بیان داشت: انجمن سنگ استان کرمان برای پاسخ به این پرسش تشکیل شد که چرا با وجود ظرفیت‌های منحصر به‌فردی که در استان کرمان داریم، اما ایران جایگاهی برای صادرات این سنگ‌ها ندارد.

موسوی عنوان کرد: سنگ‌های استان کرمان در گذشته به طور پراکنده و غیراستاندارد به بازارهای ملی و جهانی عرضه می‌شد، اما با تشکیل انجمن سنگ به بازارهای قطر و عراق راه یافتیم و با گذشت یک سال و نیم صادرات سنگ‌های تزیینی 20 برابر قبل از تاسیس انجمن شده است. وی ابراز داشت: اگر پنج درصد از سهم جهانی سنگ را به خود اختصاص دهیم، 4 میلیارد دلار در سال درآمد کسب می‌کنیم.

موسوی از برگزاری گردهمایی سنگ‌های تزیینی و معدنی از طریق پانل‌های آموزشی برای بالا بردن راندمان معادن و کارخانجات فرآوری سنگ در آینده‌ای نزدیک در استان کرمان خبر داد و گفت: سعی داریم از طریق تشکیل کارگروه‌های تخصصی اقدامات تخصصی به معدن‌کاران و فعالان این بخش ارایه دهیم.

وی با بیان اینکه 102 پروانه بهره‌برداری و اکتشاف سنگ تزیینی در استان کرمان صادر شده است، افزود: 57 واحد سنگبری در کرمان داریم که 9 واحد آن تعطیل شده است.

موسوی کرمان را بهشت معادن ایران خواند و از ثبت سنگ فرآوری شده با نام تجاری ویژه استان کرمان گفت: در زمینه فرآوری سنگ دچار مشکلات عدیده هستیم و همه هدف ما توسعه صادرات سنگ‌های تزیینی است.

۹ اَمرداد ۱۳۹۲ ۱۰:۳۴
شاسا |
اشتراک در